Toplattenkast of top-bare hive

Naar aanleiding van het boek The Barefoot Beekeeper deze winter aan het timmeren geslagen om een toplattenkast (Engels top-bare hive) te bouwen.

Het voordeel van deze kast is dat het een veel natuurlijkere manier van bijen houden is en dat ingrijpen door de imker veel beperkter is.

Een groot verschil met de reguliere bijenkast is dat er geen kunstraat wordt aangeboden maar dat de bijen dat zelf bouwen. Dit in combinatie met het feit dat de broedramen en honingramen dicht bij elkaar zitten maakt dat de bijen vaak rustiger en vriendelijker zijn.

De kast is geplaatst aan de rand van een tuin van zo’n 5000m2 met een grote variatie aan planten en dus aan stuifmeel en nectar. Achter de tuin is een 1 ha groot bloemrijk grasland.

De kast staat aan de rand van dit grasland. De paardenbloemen zijn inmiddels uitgebloeid, nu bloeit de gele morgenster.

Nu wachten tot er een zwerm beschikbaar komt om deze kast te gaan bevolken.

7 gedachten over “Toplattenkast of top-bare hive

  1. Ik dacht eerst ´waar hebben die lui het over´ Door nieuwsgierigheid gedreven opende ik jullie blog. Prachtig! Ik weet niets van bijen maar toch maakte ik mij zorgen over de bijenstand in ons land. Om over onze huismus maar niet te spreken.
    Wat mij ook bevalt is dat ik een ‘vernieuwing’ qua kastenbouw zie (is dat zo?).
    Ik hoop dat er gauw een bijenvolk komt die dit mooie “appartementengebouw” gaat betrekken. Alle condities zijn er zoals ik zie. Ik blijf jullie volgen.

  2. mooi kastje..ik ga ”googlen’ waar een bouwtekening te vinden is..
    als er een bijenkast op mijn tuintje komt, wil ik hem zo natuurlijk mogelijk laten zijn, met de mogelijkheid om ook een kijkje te kunnen nemen bij de bij hun bezigheden
    dan lijkt dit mij een mooi ontwerp..: ))

  3. Ow… ik had André van Vliet’s reactie nog niet gelezen , dan had ik de link ook gezien..
    Wel een uitdaging .. het bouwen van zo’n kast..
    Bedankt voor de link André ; )

  4. Beste André,
    Het is inmiddels september 2013, ik hoop dat je deze reactie nog leest, ik ben benieuwd hoe de TBH bevalt nu deze al enige jaren in gebruik is! Zit het oorspronkelijke volk er nog in, worden de ramen niet vastgeplakt aan de kast?
    Dank,
    Jacques.

    • Ik heb die zomer nog twee volkjes erbij geschept en had de ruimte achter in de tuin hard nodig.
      Het is tenslotte een kast die flink in de breedte staat. Ik heb de kast compleet met volk verkocht.
      Sommige ramen zitten inderdaad een stukje aan de rand vastgebouwd. Maar… dat lag meer aan mijn iets scheve binnenkant dan het werk van de dames. Maar ik vond het een top bak… geen gesjouw van bak op bak.

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )